TANDVÄRK

Har du akut tandvärk? Vi kan hjälpa dig.

Tandvärk är bland den mest intensiva smärtan man kan uppleva. De flesta som drabbas av akut tandvärk har svårt att koncentrera sig på något annat. Tandvärk kommer oftast spontant men i många fall är detta relaterat till att man inte besökt tandläkaren under en lång tid. Om du känner av akut smärta i tänderna kan vi hjälpa dig, både i den akuta fasen men också långsiktigt så att du slipper framtida besvär. När du kommer akut koncentrerar vi oss på det viktigaste, att hjälpa dig att bli av med smärtan. Därefter gör vi, tillsammans med dig, en plan för framtiden så att du slipper uppleva den smärta du nyss gått igenom. Våra erfarna tandläkare lämnar alltid ett kostnadsförslag i förväg så att du som patient har full kontroll över ekonomin.

Tandvärk kan orsaka svår smärta

Du kan få tandvärk på många sätt. Den kan komma och gå eller vara konstant. Att äta eller dricka kan göra smärtan värre, särskilt om maten eller drycken är varm eller kall.

Smärtan kan också vara mild eller svår. Den kan kännas ”skarpt” och börja plötsligt. Smärtan kan bli värre på natten, speciellt när du ligger ner. En tappad fyllning eller trasig tand kan ibland orsaka smärtan.

Det kan också vara svårt att avgöra om smärtan kommer från dina övre eller nedre tänder. När till exempel en bakre kindtand på underkäken smärtar, kan smärtan ofta kännas som att den kommer från örat.

Tandvärk i tänder på överkäken kan upplevas komma från från bihålorna, de små, luftfyllda håligheterna bakom dina kindben och din panna.

Området runt din käke nära den problemtanden kan också vara ömt och göra väldigt ont.

Det är också möjligt att parodontit orsakar en ”matt” smärta. Parodontit är en bakteriell infektion som påverkar de mjuka och hårda strukturerna som stöttar tänderna.

tandvärk

När skall jag söka vård för tandvärk?

Om du har tandvärk i mer än en eller två dagar, besök din tandläkare så snart som möjligt för att få tandvärken behandlad. Ju längre du väntar, desto sämre blir det.

Om din tandvärk inte behandlas kommer pulpan i din tand att infekteras. Detta kan ofta leda till varbildning (tandböld), som i sin tur orsakar kraftig och dunkande smärta.

Smärtstillande läkemedel, som paracetamol och ibuprofen, kan minska smärtan medan du väntar på din akuttid hos tandläkaren.

Du bör söka hjälp för din tandvärk om du har:

• ihållande tandvärk
  • om din tand gör ont när du tuggar
  • om du har ilningar eller om du är svullen runt tanden och/eller ansikte/hals området
  • diffusa återkommande smärtor

Ibland kan smärtan försvinna för att komma tillbaka betydligt värre. Vänta inte på att söka vård. Generellt är chanserna till en bra prognos bättre om du inte väntar med att söka vård. Vi på Stockholm Tandläkargrupp har som policy att alltid hjälpa dig som är i en akut situation samma dag du ringer, oftast inom 2 timmar från ditt första samtal.

Vad orsakar tandvärk?

Tandvärk uppstår när det innersta skiktet i tanden (tandpulpan) blir inflammerad. Pulpan består av känsliga nerver och blodkärl.

Tandpulpan kan bli inflammerad på grund av:

• du kan ha drabbats av karies (hål i tänderna)
  • du kan ha en pågående inflammation i tanden
  • blottade tandhalsar, där dentinet (den mjuka delen av tanden) exponerats
  • knäckta, tappade eller djupa fyllningar
  • frakturer i tand och/eller fyllning
  • ej täta fyllningar
  • tandslitage
  • tandpressning/gnissling

Blir det dyrt för mig att bli av med min tandvärk?

Att få tandvärk kan innebära oväntade utgifter hos tandläkaren. Men detta betyder inte att du bör vänta med att kontakta tandläkaren. Ju mer du väntar desto dyrare kan det bli, då tillståndet i munnen oftast förvärras, vilket kan resultera i ett större behandlingsbehov. Vi följer försäkringskassans referensprislista vilket säkerställer en rimlig prisnivå och för att du skall ha översikt på din ekonomi lämnar tandläkaren alltid ett kostnadsförslag i förväg. Genom våra samarbetspartners så erbjuder vi också ett flertal delbetalningslösningar. Läs mer om detta under fliken «DELBETALING».

TANDKRONA

tandkrona stockholm