TANDINFEKTION

En pågående tandinfektion orsakar oftast tandvärk!

Den vanligaste orsaken till tandvärk är att nerven blivit inflammerad eller infekterad genom till exempel ett hål, lagningar eller fyllningar som ligger för nära nerven, sprickor, etc. Du kan även ha en pågående tandinflammation/infektion utan att känna några som helst symptom. För att minska riskerna för allvarlig infektion så bör du behandla tanden så snart som möjligt. Ju längre du väntar, desto värre kan det bli.

Tandinfektion kan sprida sig till käken och bör behandlas akut

Dina tänder är packade med nerver. Det är också anledningen till varför tandvärk, även om den endast förorsakats av en tand, kan påverka hela munnen. Smärtan från tandvärk kan vara väldigt ansträngande och den är oftast resultatet av en infektion. En tandinfektion kan orsaka tandvärk, vilket resulterar i ömhet, känslighet eller skarpa smärtor i munnen.

tandinfektion stockholm

Tecken på tandvärk

En känslig eller bultande tand är ett av de första tecknen på problem. Låter man tanden gå obehandlad ökar riskerna. Värken kan gå från att vara en liten sak till att resultera i kraftig smärta, rodnad, svullnad och hög feber som indikerar att din kropp försöker bekämpa infektionen. Du kanske också märker av en dålig smak i munnen eller dåligt andetag som inte försvinner trots att du borstar tänderna eller sköljer munnen med munskölj. I vissa fall kan infektionen bero på en trasig tand, men infektioner kan ofta bli oupptäckta då de sitter djupt i tandens kärna, utan några yttre tecken annat än smärta och svullnad.

Tecken på att en trasig tand eller hål i tanden utvecklats till infektion:

• Bultande smärta i tanden, käken eller nacken
  • Svullnad i kinden
  • Känslighet mot hett eller kallt
  • Tryckrelaterad känslighet
  • Feber
  • Svullna lymfkörtlar i nacken

Om du har både feber och svullnad eller om du har problem med att andas eller svälja, ska du omedelbart söka vård. Detta är ett tecken på en allvarlig infektion som kan ha spridit sig till din käke och närliggande områden. I det här läget bör du söka vård genast. Kontakta din tandläkare för akuttid eller gå till närmaste akutmottagning.

Vad orsakar tandinfektion?

De flesta tandinfektioner är resultatet av hål i tänderna eller en knäckt tand som inte behandlas. När bakterier tränger in emaljen kan de infektera de känsliga nerverna i pulpan, vilket resulterar i en infektion som vanligtvis kallas en abscess eller varböld. Drabbade tänder kräver behandling hos tandläkaren och ju längre du väntar på att söka behandling, desto mer komplicerat kan infektionen bli.

Vilken tand som helst kan drabbas då alla dina tänder har känsliga vävnader som är mottagliga för infektion, men personer som har baktänder med djupa spår löper större risk för hål. I vissa fall kan infektionen faktiskt nå käken och resultera i behovet av omfattande käkkirurgi.

Hur behandlas tandinfektion?

Tandläkaren kommer att behöva avlägsna infektionen innan tanden repareras med hjälp av rotfyllning. För att nå det infekterade området krävs att man borrar i rotkanalen. Därefter applicerar man anti-bakteriell desinfektionsmedel. Därefter fyller man på rotkanalen och sedan placeras en tandkrona över tanden för att skydda pulpan. Rotfyllningar kan vara små eller stora, beroende på hur länge infektionen har varit aktiv. Din tandläkare kan också ordinera antibiotika för att behandla infektionen.

Hur förhindras tandinfektion?

En tandskada kan inte alltid undvikas, men hål som orsakas av dålig munvård kan förebyggas. Borsta tänderna minst två gånger om dagen. Borstning och tandtråd avlägsnar bakterier som kan infiltrera emaljen och leda till karies. Du kan också förhindra infektion genom att träffa din tandläkare för regelbundna kontroller. Då kan tandläkaren undersöka dina tänder och om det behövs använda röntgen för att hitta potentiella hål och svagheter i tänderna och ta itu med mindre problem innan de blir smärtsamma infektioner.