ROTFYLLNING

Rotfyllning

Att göra en bra rotfyllning som återställer tandens funktion är en komplicerad process som kräver detaljerad kunskap om tandens anatomi och stor noggrannhet. En process som vi behärskar tack vare lång erfarenhet och stor kompetens.

Rotfyllning – så räddar vi din tand

Rotfyllning (endodonti) är en behandling som utförs för att stoppa infektion i tanden centrum (rotkanalsystemet). Infektionen orsakas av bakterier som lever i munnen och invaderar tanden. Detta kan hända efter till exempel karies (hål i tänderna), läckande fyllningar eller skada på tänder som ett resultat av trauma. Med hjälp av rotfyllning kan man rädda en tand som är sjuk.

rotfyllning stockholm

När behövs en rotfyllning?

En rotfyllning krävs endast när röntgenbilder visar att tandpulpan har skadats av en infektion som orsakats av bakterier. Pulpan börjar sakta dö om den är infekterad av bakterier och det tillåter bakterierna att sedan multipliceras och spridas.

Symtom på infektion i pulpan inkluderar:

• Smärta när man äter eller dricker varm eller kall mat och dryck.
  • Smärta när man biter ihop eller tuggar.
  • När en tand är lös.

När infektionen utvecklas försvinner dessa symtom ofta när pulpan dör. Din tand kan verka ha läkt, men infektionen har faktiskt spridit sig genom rotkanalsystemet.

Ytterligare symtom uppstår så småningom:

• Smärtan från när du biter ihop eller tuggar återvänder.
  • Svullnad av tandköttet nära den infekterade tanden.
  • Var kommer ut från den infekterade tanden.
  • Ansiktet svullnar.
  • Tanden får en mörkare färg

Det är därför viktigt att du träffar tandläkaren om du börjar få ont i tanden – även om smärtan går över. Om din tand är infekterad kan pulpan inte läka av sig själv.

Att låta den infekterade tanden gå obehandlad kan göra situationen betydligt värre. Det kan också minska chanserna för en rotfyllning att fungera om infektionen i tanden får växa under en längre tid.

Antibiotika – läkemedel för att behandla bakterieinfektioner – är inte effektiva vid behandling av infektioner i tandpulpan.

Hur genomförs en rotfyllning?

För att behandla infektionen i rotkanalen måste bakterierna bort. Detta kan göras på följande sätt:

• Avlägsna bakterierna från rotkanalsystemet genom rotfyllning.
  • Dra ut tanden.

Att dra ut tanden rekommenderas dock inte vanligtvis då det är bättre att behålla så många av dina naturliga tänder som möjligt.

När bakterierna avlägsnats, fylls rotkanalen med olika material och tanden förseglas med en fyllning eller krona. I de flesta fall kommer den inflammerade vävnaden i närheten av tanden att läka naturligt. Ibland är tanden så sjuk att man gör rotfyllningen under flera besök, detta för att säkerställa den bästa prognosen.

Innan en behandling får du vanligtvis lokalbedövning. Detta innebär att behandlingen är helt smärtfri.

Rotfyllningar är en komplicerad men ofta framgångsrik behandling. I ca 9 av 10 fall kan en tand överleva i upp till 10 år efter behandlingen.

Att göra en bra rotfyllning är en komplicerad process som kräver kunskap om tandens anatomi och stor noggrannhet.
Våra tandläkare går kontinuerligt på utbildningar för att på så sätt alltid hålla sig uppdaterade och hos oss använder vi oss av den senaste tekniken, detta för att alltid kunna erbjuda dig, villkorslöst, den bästa tandvården.

Återhämtning efter rotfyllning

Det är viktigt att ta extra vl hand om dina tänder när de återhämtar sig från rotfyllning. Du bör undvika att bita på hård mat medan behandlingen pågår och även under en period efter behandlingen är avslutad.

När din sista behandling är klar ska din återställda tand inte längre göra ont, även om den kan kännas väldigt känslig under några dagar.

Receptfria smärtstillande läkemedel, såsom alvedon eller ipren, kan användas för att lindra eventuellt obehag eller smärta. Kontakta din tandläkare om du fortsätter att uppleva smärta eller svullnad efter att ha tagit smärtstillande läkemedel.